For Sale

Stefan Dorra

Az ingatlanszerzés és hasznosítás játéka

Játékosszám: 3 - 6
Ajánlott kor: 8 év fölött
Időtartam: 20 - 30 perc

Tartozékok

A játék leírása

Kastély vagy kartondoboz (esetleg lakókocsi, faház, igloo vagy felhőkarcoló) tulajdonosa leszel? Ebben a gyors, licitálós és blöffölős játékban kevésbé fontos, hogy mennyiért sikerül megszerezni a legmagasabban értékelt ingatlanokat, sokkal inkább lényeges, hogy mennyiért sikerül majd eladni. Kezeld okosan a pénzed a licit és ingatlanszerzés fázisban, majd tippelj jól és járj túl a többi ingatlanmágnás eszén az eladásfázisban. A győzelemhez te legyél a leggazdagabb ingatlanmogul a játék végére!

A játék célja

Minden játékos megpróbálja megszerezni a legmagasabb értékű ingatlanokat minél kevesebb pénzért, majd ezek eladásával a legmagasabb értékű pénzkártyákat begyűjteni. A győztes az lesz, aki a játék végén a legtöbb pénzzel rendelkezik.

Előkészületek

Válasszátok szét típusok szerint a kártyákat pénzre és ingatlanokra, majd keverjétek meg mindkét paklit. Rakjátok messzebbre a pénzkártyákat, ezekre majd a második fázis során lesz szükség. Az ingatlankártyákból képezzetek egy húzópaklit és rakjátok képpel lefele őket.

3 - 4 játékos esetén minden játékosnak adjatok 2 db 2000 dolláros és 14 db 1000 dolláros pénzkorongot.

5 - 6 játékos esetén minden játékosnak adjatok 2 db 2000 dolláros és 10 db 1000 dolláros pénzkorongot.

3 játékos esetén vegyetek ki találomra 6-6 darab ingatlan- és pénzkártyát a paklikból anélkül, hogy megnéznétek őket.
4 játékosnál 2-2 darab ingatlan- és pénzkártyát távolítsatok el. Ezeket a kártyákat tegyétek a dobozba, nem vesznek részt a játékban.

A játékmenet

Első fázis: Az ingatlanok megvásárlása.
Előkészület: A játékban résztvevő játékosok számának megfelelő számú kártyát fordítsatok föl az ingatlanpakliból. (Négy játékos esetében például 4 darab ingatlankártyát húzzatok fel és képpel felfelé rakjátok az asztalra.) Minden felfordított ingatlankártya árverésre kerül egyenként, ezáltal minden játékoshoz jut egy belőlük. Minden játékos licitálhat vagy passzolhat.

Licitálás: Aki a legnagyobb házban lakik, az kezdi a játékot és lerak tetszése szerinti értékben jelölőkorongot az asztalra. Ezután óramutató járása szerint jön sorba a többi játékos. A következő játékosnak vagy licitálnia kell vagy passzol. Ha licitál mindenképpen többet kell ajánlania az előtte levő legmagasabb tétnél. (Példa: az A játékos 1000$ téttel kezdi a licitet, a B játékos 2000$ berakásával emel, a C játékos 3000$ berakásával emel, ismét az A játékos jön, hozzátesz az eddigi tétjéhez még 3000$-t, így összesen 4000$ a legmagasabb tét, stb.) A licitálás folytatódik sorban tovább, ameddig minden játékos nem passzolt.

Passzolás: Ha a játékos passzol, elveszi a legkisebb értékű még az asztalon levő ingatlankártyát. Az eddigi tétjének a felét (lefelé kerekítve) visszaveszi maga elé. (Pédálul, ha egy játékos utolsó licitje 3000 dollár volt és végül passzol, akkor 1000 dollár kerül vissza hozzá.) A többi pénz visszakerül a bankba és kikerül a játékból. Amikor már csak egy játékos marad, aki még nem passzolt, akkor ő elviszi az utolsó még megmarad legmagasabb értékű ingatlankártyát és befizeti az összes licitált pénzét a bankba. Nem szükséges egyetlen licitajánlatot sem tenni a legkisebb értékű ingatlankártya megszerezéséhez. Rögtön passzolhat a soron lévő játékos, nem fizet semmit és magához veheti a legkisebb értékű ingatlant pénz befizetése nélkül.

Tipp: Tartsd a pénzed titokban!

A megszerzett ingatlankártáyákat mindenki maga előtt tartja képpel lefelé. Aki a legértékesebb ingatlankártyát szerezte meg az előző körben, az a játékos veszi fel a következő játékosszámnak megfelő kártyát a húzópakliból és kezdi meg a licitálást. Ez addig folytatódik, míg az összes ingatlankártya el nem fogy. Amikor az összes ingatlankártya megszerzésre került az első fázis véget ér. A játékosok megtartják a megmaradt pénzkorongjaikat. Ezek a játék végén az értékünknek megfelelő pénzt érik majd.

Második fázis: Az ingatlanok eladása.
Itt az idő eladni a megszerzett ingatlanokat és némi pénzt keresni! Ebben a fázisban az ingatlankártyákat adjuk el pénzkártyákért. Az eddig félrerakott pénzkártya paklit hozzuk közelebb, most ez lesz a húzópakli. Ahogyan az első fázisban, most is a játékosok számával megegyező számú pénzkártyát fordítunk fel a húzópakliból. Minden játékos kézbeveszi a megszerzett ingatlankártyáit és ezek közül egyet kiválaszt, amit maga elé képpel lefelé letesz az asztalra. Ha mindenki megtette ezt, egyszerre felfordítják őket. Az a játékos, aki a legmagasabb értékű ingatlant tette a lent levők közül, az veszi el a legmagasabb pénzkártyát az asztalról. Az a játékos, aki a második legértékesebb ingatlankártyát tette le, az veszi el a második legértékesebb pénzkártyát és így tovább. Az ingatlankártyák ezután kikerülnek a játékból.

A játék vége
A játék véget ér, ha minden játékos eladta az ingatlanait. A játékosok összeadják a pénzkártyáikon látható pénzösszegeket és hozzáadják a megmaradt pénzkorongjaik értékét. A legtöbb pénzt szerző játékos lesz a győztes. Egyenlőség esetén az a játékos a győztes, akinek nagyobb értékben maradt pénzkorongja.

Játéktervező: Stefan Dorra
Illusztráció: Alvin Madden
Köszönet Jeremy Youngnak a közreműködésért.
Fordította: Simulacrum



A fordító megjegyzése:
A játékszabályban nincs benne, de a 2000$-os korongok bármikor felválthatók a bankból két 1000$-osra (a játék korábbi kiadásaiban nem is szerepeltek kétezer dolláros korongok).
Előfordulhat, hogy olyanok játszanak együtt, akik egy házban laknak, így a kezdőjátékost esetleg nem tudják eldönteni. A BGG fórumán azt javasolják, hogy az előkészületekkor a játékosok húzzanak egy-egy lapot az ingatlanpakliból és a legnagyobbat húzó kezdi majd a licitet. Ezek a lapok pedig rögtön lehetnek is a kezdőkártyák az első licithez.

Bármilyen visszajelzést szívesen fogadok a fordítással vagy akár a játékkal kapcsolatban a következő blogbejegyzésben:
For sale - könnyed, gyors partyjáték