Lifeboat (Mentőcsónak)

Jeff Siadek

Grafika: Stephen K. Ratter, Grafikai vezető: Fred Davis

Játékosszám: 4 - 6
Ajánlott kor: 12 év fölött
Időtartam: 1 óra

Tartozékok

A játék leírása

Egy VII. Eduárd korabeli mentőcsónakban a szeretett barátod és a gyűlölt ellenséged társaságában hánykolódsz a tengeren, illetve még néhány sunyi figurával együtt. Minden körben cselekedhetsz (evezhetsz, megváltoztathatod a helyed, kirabolhatsz valakit, különleges kártyát használhatsz vagy semmit sem csinálsz). A kör végén egy Navigáció (Navigation) kártyát kijátszva néhányan vízbe esnek, néhányan pedig szomjasak lesznek. Ha madár látható rajta, akkor közelebb kerültök a szárazföldhöz. A játék azonnal véget ér, ahogy meglátjátok a negyedik madarat.

A játék vége és a pontozás

Ahogy a negyedik madár feltűnik a játék véget ér. A játékosok a következő módon adják össze a győzelmi pontjaikat:

Ezek a feltételek egymástól függetlenek – egy játékos még holtában is szerezhet pontokat, ha a ellensége meghalt vagy barátja túlélte, illetve szerzett kincsei (ha teste a hajóban maradt) az örököseihez kerülnek, így azok a pontok is járnak.

Ha magadat szereted, önimádó vagy és a Túlélési értéked (Survival value) kétszer kapod meg, ha a végén életben maradsz (de tudnod kell, nincs senki aki vigyázna rád).

Ha magad ellensége vagy, akkor lelkibeteg vagy. Pontot mindenki más haláláért kapsz (Méret érték, Size), kivéve önmagad és a szeretted haláláért. A lelkibeteg saját haláláért és életben maradásáért nem kap pontot, kivéve ha önimádó is, ekkor a túléléséért megkapja egyszer a Túlélési értékét (Survival value).

Ha ugyanazt a személyt szereted és tekinted ellenségednek is, akkor vagy a haláláért vagy a túléléséért kaphatsz pontot.

Előkészületek

Keverjétek meg a karakterkártyákat és osszatok mindenkinek egyet. Keverjétek meg a Szerelem- (Love) és Gyűlöletkártyákat (Hate) és osszatok ebből is egyet-egyet mindenkinek és ezeket tartsátok titokban (6-nál kevesebb játékos esetén csak a kiosztott karaktereknek megfelelő Szerelem- és Gyűlöletkártyákat használjátok). Keverjétek meg a Ellátmánykártyákat (Provisions) és egyet osszatok belőle mindenkinek. A többit helyezzétek képpel lefelé balra az asztalon (a csónak elejéhez). A játékban résztvevő karakterek Ülőhelykártyáit (Place Holder) a következő sorrendben helyezzétek az asztalra az Ellátmánykártyáktól kezdve: Lady Lauren, Sir Stephen, Kapitán (The Captain), Elsőtiszt (First Mate), Frenchy, Kölyök (Kid). Ezek lesznek a karakterek kezdőhelyei a csónakban. Keverjétek meg a Navigációkártyákat (Navigation) és képpel lefelé helyezzétek az asztalon a jobb oldalra a Kölyök mellé (a csónak végéhez).

Minden kör egy napot jelent a játékban, amiben a következő fázisok történnek meg a következő sorrendben: kormányzás, akciók, navigálás.

Kormányzás fázis

A csónak legelején ülő játékos annyi kártyát húz az Ellátmánypakliból (Provisions), ahány élő, eszméleténél levő karakter van még a csónakban. Megnézi a kártyákat, kiválaszt belőlük egyet, a kezébe veszi és a többi lapot a következő, csónakban ülő élő, eszméleténél levő játékosnak adja. Ő is választ egy lapot, a kezébe veszi és továbbadja a következő játékosnak. Ez így megy tovább, míg minden lap egy-egy játékoshoz nem került. Az eszméletüket vesztett, halott karakterek kimaradnak. A kormányzás fázis alatt nem lehet cserélni egymással lapot. Ha az Ellátmánypakli elfogy, akkor NEM keverjük újra, ez a fázis innentől kimarad a játékban. A körben a játékosok cselekvésének sorrendje a kör elején a csónakban elfoglalt helyük alapján történik.

Az akciók fázis alatt minden játékos szabadon cserélgetheti a lapjait egymás között, kivéve, ha harcra kerül a sor.

Akciók fázis

Az Ellátmánypaklihoz (Provisions) a csónakban a legközelebb ülő játékostól kezdve sorban a csónak végén ülő játékosig mindenki pontosan egy akciót hajthat végre a következők közül:

Evezés
Húzz két Navigációkártyát (Navigation), nézd meg őket és döntsd el róluk külön-külön, hogy hova teszed őket. Beteheted az Evezéspakliba (Row stack) vagy a Navigációpakli (Navigation) aljára. Tegyél egy jelzőt a Karakterkártyád jobb oldalára jelezve, hogy eveztél és szomjas lehetsz a kör végén.
Az Evezéspakli egy új pakli lesz az olyan Navigációkártyáknak, amit egy adott körben evezéskor a karakterek kiválasztanak, hogy majd a kör végén a navigálást végző karakter ezekből válasszon ki egyet.

Helycsere
Cserélj helyet a csónakban egy másik játékossal, ha ő ezt visszautasítja harcra kerül sor (lásd. később).

Kirabolni valakit
Lopj el egy Ellátmánykártyát (Provisions) valamelyik másik játékostól (lerakottat vagy véletlenszerűen a kézben levők közül). Ha ezt a másik játékos visszautasítja, akkor harcra kerül sor. (Ha a Kölyök (Kid) akar lopni valakitől kézben levő kártyát, akkor nem kerül harcra sor, ezt nem lehet visszautasítani.)

Speciális akció végrehajtása
A Jelzőpisztolyhoz (Flare gun), a Napernyőhöz (Parasol) és az Orvosi táskához (Medical kit) akciót kell végrehajtania a játékosnak, hogy használhassa őket. A Napernyő végig játékban marad, amíg a játékos ki nem esik a csónakból. Az Orvosi táska és a Jelzőpisztoly használat után eldobandó.

Harc
Helycsere és rablás akció esetén a szenvedő fél elfogadhatja az akciót végrehajtó akaratát, de azt visszautasítva a harcot is választhatja. Eszméletlen, illetve halott karakter nem választhatja a harcot és nem is csatlakozhat hozzá. A harc nem külön akció. Helyezzétek a támadó Ülőhelykártyáját kissé fentebb, a védő Ülőhelykártyáját kissé lentebb a többi kártyától a sorban. A többi játékos csatlakozhat a harchoz azzal, hogy az Ülőhelykártyáját kissé fentebb (a támadóhoz) vagy kissé lentebb (a védőhöz) csúsztatja. Bármelyik játékos kijátszhat a kezéből fegyverkártyát, amivel a Méretét (Size) megnövelheti, de ezek a lapok már felfordítva maradnak előttük (később elveszhetnek, ha tulajdonosuk kiesik a csónakból). A segítségért egyezkedhetnek a játékosok, de kártyákat nem lehet a harc alatt cserélni és megbeszélteket később nem kötelező betartani. A harcból kiszállni nem lehet, ha már a játékos úgy döntött részt vesz benne. Ha végleg eldőlt ki akart csatlakozni és kártyát sem akar már senki kijátszani, akkor a csata véget ér. A harcban résztvevő két oldal karaktereinek Méret (Size) értékét és fegyvereik Méret (Size) értékét összeadjuk és a nagyobb összmérettel rendelkező fél nyer. Döntetlen esetén a védekező(k) győznek. Minden játékos a vesztes oldalon egy sérülést szenved el. Jelöljétek egy sérülésjelzővel. Minden játékos, aki részt vett a harcban egy jelzőt tegyen a karakterkártyája bal oldalára jelezvén, hogy harcolt. A Navigációkártya bal alsó részén később jelezve lehet, hogy ezek a játékosok megszomjaznak. Ha védő(k) nyernek nem történik semmi. Ha támadó(k) nyernek megtörténik a harcot kiváltó akció (helycsere vagy rablás). Mindkét esetben a támadó karakter köre véget ér.

Eszméletlenség
Ha a sérüléseid száma eléri a Méret (Size) értékedet, elájulsz. Nem húzhatsz, nem játszhatsz ki kártyákat és nem hajthatsz végre akciót. A többi játékos ki tud rabolni és helyet is tud veled cserélni, anélkül hogy harcot kezdeményezhetnél. Más játékosok azonban tudnak eléd, számodra kijátszani lapokat. Ha vízbe esel meghalsz, kivéve, ha van kijátszva eléd Mentőöv (Life Preserver).

Halál
Ha sérüléseid száma meghaladja a Méret (Size) értékedet, meghalsz. Nem húzhatsz, nem játszhatsz ki kártyákat és nem hajthatsz végre akciót. Azonban az eddig gyűjtött zsákmányodért (kezedben és előtted levő lapok) pontokat kapsz, amikor a csónak megmenekül (az örököseidnek adják őket), illetve a szerelmed túléléséért és ellenséged haláláért is megkapod a pontokat. Rablás esetén, olyan, mintha eszméletlen lennél, nem tudsz harcot kezdeményezni. Ha vízbe esel minden kártyádat elveszted (kezedben levőket és kijátszottakat is) és ülőhelykártyádat is ki kell venni a sorból.

Navigálás

A Navigációkártyákhoz (Navigation) legközelebb elhelyezkedő eszméleténél levő játékos megnézi az összes Evezéspakliba (Row stack) tett kártyákat, közülük kiválaszt egyet és kijátssza. A többi kártyát képpel lefelé beteszi a Navigációkártyák (Navigation) aljára. Ha nincs az adott körben Evezéspakli (Row stack), akkor a Navigációkártyák (Navigation) paklijának legfelső lapját kell kijátsszania. A kijátszott kártyát hajtsátok végre a következőképpen:

Madarak
Ha szerepel madár a kártyán, helyezzetek egy jelölőt a Navigációkártyák (Navigation) paklija mellé. Áthúzott madár esetén vegyetek vissza egy jelölőt. Amikor négy jelölő van a pakli mellett a csónak partközelbe jutott, a játékosok megmenekültek és a játék azonnal véget ér. Nem kell már mást végrehajtani a kártyán, csak a végső pontszámítás van hátra.

Vízbeesés
A szerencsétlen karakter(ek) vízbe esnek. Mindenki, kivéve Frenchy-t (aki jó úszó) egy sérülést elszenved, kivéve, ha van előtte kijátszva Mentőöv (Life preserver), esetleg dob neki más játékos. Ha a Húsosvödröt (Bucket of Chum) kijátsszák (vagy olyan karakter előtt volt, aki vízbe esett), mindenki aki a vízben van elszenved még egy sérülést a cápák miatt (még Frenchy is). Minden karakter, aki a vízbe esett minden maga előtt tartott lapját elveszti (kivéve a Mentőövet), majd visszamászik a csónakba a helyére szomjazni, kivéve, ha elhalálozott. Minden olyan játékos, aki eszméletlenül esik a vízbe meghal, kivéve ha van nála Mentőöv (Life preserver).

Szomjúság
Három módon lehet valaki szomjas:

Mind a három különböző szomjúságnak számít (tehát legfeljebb háromszor lehetsz szomjas, ha eveztél, harcoltál és a neved is szerepel a kártyán), amiért be kell adni egy-egy Ivóvíz (Water) kártyát, ellenkező esetben egy-egy sérülést elszenved a karakter. Bármennyit is harcol valaki egy körben csak egyszer számít bele a harci szomjúságba.

Kör vége
Helyezzétek a Navigációkártyát (Navigation) a pakli aljára, minden szomjúságjelzőt (harc és evezéskor feltett) vegyetek le a karakterkártyákról (a sérülésjelzők természetesen maradnak) és új kör kezdődik.

Kártyák kijátszása
Eszméleténél levő játékos kijátszhat kártyát fegyverként, hogy a harcban a segítségére legyen, egy Iránytűt (Compass), hogy segítse a navigálásban és bármilyen más kártyát megmutatásra (általában azért, hogy a Kölyök ne tudja harc nélkül ellopni). A kijátszott kártyák a játékos előtt maradnak, nem vehetők vissza kézbe. A játékos használhatja őket, amíg nem esik a vízbe vagy el nem rabolják tőle. Néhány kártya, ilyen az Ivóvíz (Water), a Jelzőpisztoly (Flare gun), a Húsosvödör (Bucket of chum) használatuk után eldobandók.

Kevesebb mint hat játékos esetén
Ha csak négyen vagy öten vagytok hagyjatok ki egy vagy két karaktert a hozzájuk tartozó Karakter-, Ülőhely-, Szerelem- és Gyűlöletkártyáikkal együtt. Ha négynél is kevesebben vagytok, játsszatok más játékot.

Gyakran ismételt kérdések

Kezdeményezhetek-e harcot csak azért, mert gyűlölök valakit?
Nem, csak egy ellenálló eszméleténél levő karakter rablás és helycsere esetén lehet a harc kezdeményezője.

Kijátszhatok-e kártyát, ha nem az én köröm van?
Mindig kijátszható kártya magad elé képpel felfelé (kivéve, ha a Kölyök (Kid) rabolna tőled és válaszul leraknád, hogy ne tudja harc nélkül). Azok a kártyák is kijátszhatók bármikor, amelyek akicóhoz kötöttek (Orvosi táska, Napernyő, Jelzőpisztoly (madár kereséshez)), de csak a körödben használhatóak, mikor akciót hajthatsz végre. A kijátszott kártyák azonnal kifejtik hatásukat és ezek össze is adódnak (a fegyverek méret értéke például). Egy karakter Késsel és Halászcsáklyával jóval veszélyesebb, mint ezek közül csak az egyikkel.

Cserélhetünk kártyákat harc közben?
Nem. A játékosok megbeszélhetik, hogy harc után átadnak kártyákat, de ezek a megegyezések nem kötelező érvényűek.

Hogyan kezdeményezhetek harcot?
Harcot csak az a karakter kezdeményezhet, aki visszautasít egy rablási kísérletet vagy helycserét. Tehetetlen (eszméletlen, halott) karakter nem kezdeményezhet, illetve nem csatlakozhat harchoz.

Hogyan használhatom a Jelzőpisztolyt (Flare gun)?
A Jelzőpisztoly (Flare gun) csak egyszer használatos tárgy. Ha fegyverként használod, hozzáadhatod harc közben a Méret (Size) értékedhez. Ha speciális akcióként használod, fordíts fel három Navigációkártyát (Navigation) és nézd meg rajta a madár ikonokat, hagyj minden mást figyelmen kívül. Az áthúzott madár áthúzottnak számít. A három kártya összmadár számát jelezni kell a Navigációs (Navigation) pakli mellett számontartott jelölőkkel.

Az Evezéspakli (Row stack) képpel felfelé tartandó?
Nem. Képpel lefelé tartandók a lapjai.

Lehet valamit tenni, ha két jól felfegyverzett erős karakter uralja a csónakot?
Igen. Gyakori hiba a Mentőcsónakban, hogy a játékosok a szeretett karakter rablásában segítenek. Ez azért nem jó taktika, mert nem győzhetsz ugyanis, ha a szeretted több győzelmi pontot szerez a végén. Egy ponton mindkét erőfölényben levő játékos rájön majd, hogy nem tud úgy győzni, hogy a másik több pontot szerez. A rosszabbul kijövő játékos előbb-utóbb új szövetségesek után fog nézni. A Navigációkártyák (Navigation) úgy vannak kiegyensúlyozva, hogy a nagyobb mérettel (Size) rendelkező karakterek többször esnek a vízbe. Ez ellenpontozza a hatalmas Méretüket (Size) és elvesztik a jó fegyvereiket. A Kapitány (The Captain) és az Elsőtiszt (First Mate) többször szerepel a kártyákon együttesen, mint a többi karakter.

BGG-ről származó szabályértelmezések:
Több Húsosvödör esetén hatásuk többszörösen számít, azaz a karakterek annyi sérülést szenvednek el, ahány húsosvödör ki van játszva vízbeeséskor.
A Méret (Size) értéke sosem csökken a karaktereknek, ha sérülésük van, akkor is a teljes méretükkel harcolnak, illetve hiába van fegyver a kezükben az elájulás és halál kérdésénél nem számít pluszban a Méretükhöz (Size). A Mentőöv (Life preserver) kijátszható eszméletlen karakternek, ha az a csónakban van, azonban vízbeeséskor és utána már nem.
Ha valaki eszméletlen, akkor is megszomjazhat és ha nincs Ivóvíz kijátszva elé vagy nem játszik ki más eléje, akkor sérülést szenved el, ami után meghal.
Az Iránytű (Compass) használatakor a Navigációpakli (Navigation) legfelső lapját az Evezőpaklihoz (Row stack) adjuk és ezek közül választ egyet a kör navigátora. Ha az Evezőpakli üres, akkor tulajdonképpen semmi hatása nincs az Iránytűnek, mert az egy hozzáadott lapot kell kijátszania a navigátornak abban a körben. Ha mindenki eszméletlen vagy halott a csónakban, akkor addig húzzuk a Navigációkártyákat (Navigation) egyesével, amíg vagy 4 madarat el nem érünk és a partra jut a csónak vagy amíg mindenki vízbe nem esik. Utána pontokat számolunk.
Ha eszméletlenül vagy úgy esik vízbe egy karakter, hogy az eséstől lesz eszméletlen és nincs nála Mentőöv (Life preserver), akkor meghal.
A Tüzes vízből való ivás még egy plusz szomjúságot eredményez, tehát akár négyszeresen is szomjas lehet, aki erre válallkozik.
Madame Wong utoljára iszik a szomjúság résznél és minden más karakter által felhasznált Ivóvízből ihat.

Példa pontozásra

A következő példa zsákmány nélküli. Emlékeztetőül, ha a tested a csónakban marad, megmenekül, pontok járnak majd a zsákmányért.

Kapitány (The Captain) szereti az Elsőtisztet és gyűlöli a Kölyköt 4 pontot szerez az Elsőtiszt túléléséért, 5 pontot a saját túléléésért és 3 pontot ha a Kölyök meghal.

Frenchy szereti a Kapitányt és gyűlöli saját magát (lelkibeteg) 5 pontot szerez a Kapitány túlélésekor, 0-át a saját túlélésekor és minden meghalt karakter után a Méret (Size) értéküket (kiéve a saját és Kapitány értékét).

Elsőtiszt (First Mate) szereti Lady Laurent és gyűlöli a Kapitányt 8 pontot szerez Lady Lauren túlélésekor, 4 pontot saját túléléséért és 5 pontot, ha a Kapitány meghal.

Lady Lauren szereti Frenchy-t és gyűlőli az Elsőtisztet 6 pontot szerez Frenchy túlélésekor, 8 pontot saját túléléséért és 8 pontot, ha az Elsőtiszt meghal.

A Kölyök (Kid) magát szereti (önimádó) és gyűlöli Lady Laurent 18 pontot szerez a saját tüléléséért és 4 pontot, ha Lady Lauren meghal.

Sir Stephen magát szereti és gyűlöli (önimádó és lelkibeteg is egyben) 7 pontot szerez saját túléléséért és minden más karakter halálakor azok Méret (Size) értékét.

Ha mindenki megmenekül és túlélik a kalandot a pontok a következőképp alakulnak:
Kapitány 9
Frenchy 5
Elsőtiszt 12
Lady Lauren 14
A kölyök 18
Sir Stephen 7

Ha mindenki meghalna a pontok a következőképp alakulnak:
Kapitány 3
Frenchy 20
Elsőtiszt 5
Lady Lauren 8
A kölyök 4
Sir Stephen 28

Cápaváltozat: Ha egy karakter meghal és kiesik a csónakból, szelleme hajótöröttként kísért tovább. A Navigálás vízbeesés részében dönthet úgy, hogy felbőszíti a cápákat a csónak körül, amivel a Húsosvödörhöz hasonló hatást ér el. A vízbeesett karakterek maximum még egy plusz sebzést szenvednek el ilyenkor a cápáktól, függetlenül attól mennyi szellem dönt emelett, illetve mennyi Húsosvödör van kijátszva. Adjatok ilyenkor minden karakter alap Méret (Size) értékéhez egyet a játék előkészületekor.

Külön köszönet: Neal Sofge, Bryce Whitacre, Dennis Lien és Tony A. Rowe.
A Mentőcsónakot Arden Moreau Siadeknek ajánlom, aki minden nap örömmel borítja fel az életemet.
Hibajegyzék és más érdekességek után (Cápaváltozat) keressétek fel a gorillaboardgames.com weboldalt.
Megjegyzésekkel, kérdésekkel a következő címre írjatok e-mailt: questions@gorillaboardgames.com

Fordította: Simulacrum

Bármilyen visszajelzést szívesen fogadok a fordítással vagy akár a játékkal kapcsolatban a következő blogbejegyzésben:
Lifeboat - mentőcsónak konfliktuskeresőknek