Játékosszám: 2 - 5
Ajánlott kor: 9 év fölött
Időtartam: 60 perc
A játékosok a kezdőjátékossal kezdve felváltva dobnak az összes kockájukkal, majd elhelyeznek ezek közül legalább egyet a szabályok szerint valamelyik épületre. A következő fázisban a megmaradt kockáikkal dobnak és helyeznek el kockákat ismét az előző szabály szerint. Ez addig folytatódik, míg valamelyik játékos az összes kockáját felhasználta, ekkor ez a fázis még végigmegy, azaz a kezdőjátékostól jobbra ülő játékos még dobhat és helyezhet fel kockákat. A kockákat az egyes épületeken kiértékeljük, majd ezt követően a kezdőjátékosjelzőt az óramutató járása szerint eggyel balra adjuk. A játékosszám szerinti körök után egy végső értékeléssel döntjük el ki nyerte a játékot.
Egy kör végén a játékosszámtól függően új provincia- és patríciuslapkákat fordítunk fel.
Templom (Templum)
Kiértékelés
Akinek a legtöbb kockája van a Templomon, az kettőt tart meg a gyűjtött szerencselapkákból a megnézésük után, minden más játékos pedig egyet. A többit vissza kell tenni értékkel felfelé a Templom mellé. Ha csak egy játékos tett volna ide kockát, akkor ő megtartja a szerzett lapkáját plusz elvesz még egyet találomra a kupacból. Minden játékos maga előtt tartja a szerencselapkáit értékkel felfelé, hogy a többi játékos is láthassa őket. Az értékelés végén minden játékos visszaveszi a Templomra rakott kockáit.
Szenátus (Senatus)
Kiértékelés
Akinek a Szenátuson a leghosszabb kockasorozata van (egyenlőség esetén, akinek nagyobb értékű a legértékesebb kockája ebben), az elvesz három szenátuskártyát, kiválaszt belőlük egyet, majd továbbadja a második leghosszabb sorozattal rendelkező játékosnak (ha van). Ő is kiválaszt egyet és lerakja maga elé képpel lefelé. 2 játékos esetén csak az egyik játékos választ a három kártyából, majd a maradék kettőt visszarakja a szenátuskártyák aljára. 3-4 játékos esetében az utolsó kártya kerül vissza a szenátuskártyák alá. 5 játékos esetén a Szenátuson harmadik leghosszabb sorozattal rendelkező játékos (ha van) kapja meg a harmadik lapot.
Azok a játékosok, akik nem szereztek így szenátuskártyát, de van kockájuk a Szenátuson, azok kockái a Latrinába kerülnek, a többiek visszaveszik a kockáikat maguk el. A szenátuskártyákat képpel lefelé rakja maga elé minden játékos, hogy a többiek ne lássák ezeket.
Vár (Castrum)
Kiértékelés
A legtöbb tagból álló kockacsoporttal rendelkező játékos (egyenlőség esetén a nagyobb értékű) választhat egy provincialapkát a felfordítottak közül, majd visszaveszi a kockáit. Ezután a második legtöbb tagból álló kockacsoporttal rendelkező választ egyet (aki lehet ugyanaz a játékos is) és így tovább, amíg van elvehető provincialapka.
Ha maradna provincialapka, amit nem vettek el, az kikerül a játékból. Ha több kockacsoport volt a Váron, mint ahány játékos játszik, akkor a kimaradt kockák a Latrinába kerülnek.
Fórum (Forum Romanum)
Kiértékelés
A Fórumon legbaloldalibb kocka tulajdonosa választhat egyet a felfordított patríciuslapkák közül, majd az őt követő kocka tulajdonosa (aki lehet ugyanaz a játékos is) jobbra haladva és így tovább. A kockáikat a játékosok visszaveszik. Ha maradna el nem vett patríciuslapka, azok kikerülnek a játékból.
Latrina (Latrina)
Kiértékelés
Minden játékos, akinek kockája van a Latrinán kockánként elvehet egy újradobáslapkát, majd a kockáit visszaveszi maga elé.
Az újradobáslapkával a játékos bármikor egy adott körben újradobhat a kidobott kockáiból bármennyit, akár egymás után többször is, ameddig van elég lapkája.
Megjegyzés:
Öt (4-5 játékos) vagy hat (2-3 játékos) kör után a játék véget ér.
Patríciusok és Provinciák
Minden provinciához két patrícius tehető ugyanabban a színben, egy férfi és egy nő. Minden patrícius, aki tartozik egy saját színének megfelelő provinciához, az a lapkán levő 1-3 pontot éri. Minden provincia nélküli patrícius 0 pontot ér. Minden provincia, amelyhez tartozik legalább egy patrícius a lapkán levő 1-4 pontot éri. Az üres provinciák eggyel kevesebb pontot érnek, mint ami rájuk van írva.
Szerencselapkák
A szerencselapkák annyi pontot érnek, amennyi rájuk van írva (1-3).
Újradobáslapkák
Minden két megmaradt újradobáslapka 1 pontot ér.
Szenátuslapkák
S.P.Q.R. I. (sok provincia)
A játékos 1 pontot kap magáért a lapkáért, illetve minden két provincialapkájáért (üres, lakott, szabad, határ) 1-et.
S.P.Q.R. II. (sok patrícius)
A játékos 1 pontot kap minden két olyan patríciusáért (nem kell pároknak lenniük, mindegyik számít, ha akár egyedül is van egy provinciánál), akik provinciákhoz tartoznak.
S.P.Q.R. III. (sok szenátuslapka)
A játékos kap 1 pontot magáért a lapkáért, illetve minden szenátuslapkájáért 1 pontot kap, beleértve magát a III-as kártyát is (tehát maga a III-as szenátuslapka 2 pontot ér).
S.P.Q.R. IV. (sok szerencselapka)
A játékos kap 1 pontot magáért a lapkáért, illetve minden 3 szerencselapkájáért 2 pontot, azok értékétől függetlenül.
S.P.Q.R. V. (sok házaspár)
A játékos kap 1 pontot magáért a lapkáért, illetve minden házaspár patríciusért 1 pontot (egy nő és egy férfi patrícius ugyanannál a provinciánál, a határ- és szabadprovinciák is számítanak).
S.P.Q.R. VI. (sok különböző patrícius)
A játékos 1 pontot kap minden különböző színű patríciusért, akik provinciákhoz tartoznak.
S.P.Q.R. VII. (sok különböző provincia)
A játékos 1 pontot kap minden különböző színű provinciáért (üres, lakott), beleértve a szabad és határ provinciákat is. A határprovinciák mindkét színe számít. A szabadprovincia a benne lakó patrícius(ok) színének számít. Az üres szabadprovincia szürke színűnek számít.
S.P.Q.R. VIII. (sok lakott provincia)
A játékos 1 pontot kap minden lakott (legalább egy patrícius által) provinciáért. A határ- és szabadprovinciák nem számítanak.
S.P.Q.R. IX. (sok nő patrícius)
A játékos 1 pontot kap minden provinciához tartozó női patríciusért.
S.P.Q.R. X. (sok férfi patrícius)
A játékos 1 pontot kap minden provinciához tartozó férfi patríciusért.
S.P.Q.R. XI. (utódok)
A játékos elhelyezhet egy eddig nem hozzárendelt női vagy férfi patríciuslapkát ugyanabban a színben minden provinciához (határ, szabad) tartozó patrícius párjához. Ezek a „gyermekpatríciusok” annyi pontot érnek, amennyi rájuk van írva (1-3).
S.P.Q.R. XII. (határprovincia)
Minden határprovincián két szín szerepel. A játékos ide ennek a két színnek megfelelő patríciust helyezhet a provinciára így ezek a patríciusok pontot fognak érni. A provincia viszont csak abban az esetben ér három pontot, ha pontosan két, a színnek megfelelő patrícius (egy női és egy férfi) tartozik hozzá.
S.P.Q.R. XIII. (szabadprovincia)
Minden szabadprovinciába két patrícius tehető (egy nő és egy férfi) ugyanabban a színben. Ha legalább egy patrícius a provinciához tartozik, akkor 1 pontot ér maga a provincia.
A legtöbb pontot szerző játékos győz. Döntetlen esetén az a játékos győz, akinek nagyobb értékű provinciához nem rendelt patríciusa van. Ha még így is döntetlen maradna, akkor megosztják a helyet egymást közt.
Játéktervezők: Jeffrey D. Allers, Bernd Eisenstein
Fordította: Simulacrum
Bármilyen visszajelzést szívesen fogadok a fordítással vagy akár a játékkal kapcsolatban a következő blogbejegyzésben:
Alea Iacta Est - a kocka el van vetve